Openingswoorden van Norman de Palm

Vernissage expositie Cutis Ornato, 24 augustus 2008

Norman de Palm Van ronde vormen naar lijven en portretten, naar persoonlijke geschiedenissen naar hedendaagse iconen Vince heeft zijn binnenwereld en buitenwereld gecreŰerd in deze expositie Cutis Ornato.

Het eerste lustrum van Gallery Pauw van de bevlogen Angela Pauw viert hiermee haar vijf jarig bestaan. Masha Pabien - Gefeliciteerd een dubbel lustrum want het is ook vijf jaar geleden dat Vince zijn eerste expositie beleefde in Galerie Kas di Alma Blou op Curašao met Rondo na Kolo - Rond in Kleur. Zijn ronde periode waarin zijn modellen besloten liggen in cirkelvormen waaruit ze de wereld tegemoet treden, in ingenieuze kleur patronen, als moza´ek beeld taal. Fluisterend en zingend vloekend en tierend, sensueel en melancholisch, zinderend, stalken ze je. Bescheiden en exhibitionistisch, dat zijn ze.

Vince is een meester in het geometrisch verlangen zichtbaar te maken en neer te leggen in schijnbaar frivool levensplezier. Zijn ronde periode dragen sporen van Mondriaan en Rietveld die abstractie en kleurvlakken combineren met organische elementen. In deze expositie zien we enkele werken als transitie van zijn ronde periode naar groter werk waarbij hij zijn mensen uit de cirkelvorm heeft gehaald zonder wezenlijke elementen van zijn stijl te veranderen.

Het is voor de hand liggend er van uit te gaan dat de artsenij Vince ook heeft be´nvloed in de compositorische en methodische ontwikkeling van zijn werk Afgezien van de thema's cq vormen die opduiken gerelateerd aan zijn werk heeft hij leren observeren, deduceren, assembleren en bezweren. Indien ik mag aannemen dat dit de basis van het arts- zijn vormt.

Ik vermoed dat de tijd die Vince in Suriname doorbracht met zijn Chinese familie ook heeft bijgedragen aan zijn schilder vocabulaire gezien de Chinese symboliek en mystiek die in zijn werk ademen. Het verlangen om een samengestelde mens te zijn die overal en nergens thuis hoort, is, Vinciaans. Wortelt in deze Surinaamse periode waarin hij bijna Chinees is maar ook net niet. In Suriname heeft moeder Mary hem meegenomen naar haar opleiding tekenen en schilderen waar Vince aan haar voeten vrij associŰrend de eerste kunstwerken maakte. Moeder Mary is zijn eerste muze die hem de weg wees. Haar poŰtische werken hebben hem de zegen gegeven Na het vertrek uit Suriname naar aanleiding van de decembermoorden verhuisde het gezin naar zijn moeder eiland St. Maarten.

De Sintmaartense tijd en daarna Curašao heeft bij Vince het reizen hoog op de agenda geplaatst: Het willen bewegen, de tijd in lasso grepen om je heen draperen, hoelahoepend van een eiland en naar eiland van land tot land van wereld deel tot wereld deel Indien het kon schoot hij het heelal door steeds op zoek naar splinters van zijn ziel die terug te vinden zijn in zijn werk.

Felix de Rooy is de tweede muze die Vince leidde naar nieuwe vormen naar een uitbouw van zijn identiteit naar een logische ontwikkeling van zijn artistieke kunnen naar deze nieuwe werken, deze periode, deze Cutis Ornato waarin Iconen uit heden en verleden hun plaats innemen. Andy Warhol is een illustere voorganger van Cutis Ornato. Warhol begreep onze fascinatie met stardom en hang naar goden helden heiligen. Een Maxima met een huid tatoeage, een wegenkaart aan tekens die aangeeft dat ze wil ontsnappen uit de bloembollenvelden en aan de oranje bitters. Vince brengt ons een Strijdbare Maxima een vrouw die haar stem terug vindt en shamaan wil worden of Hillary Clinton. Zo ook Las Tres Potencias de drie krachten gebaseerd op de Venezolaanse zwarte Vrijheid strijder Negro Felipe die Vince transformeert naar Martin Luther King, de Indiaanse Vrijheidstrijder Casique Kwai Kai Puro wordt Che Guevara en Maria Leonca wordt een zwarte Koningin Beatrix. In dit drieluik kijkt Martin Luther King over de schouders van Koningin Beatrix naar Che Guevarra. Een ongemakkelijke combinatie waarin non-violence zich onderhoudt met een gewapende revolutie met als medium koningin Beatrix die het midden veld bewaakt . Toch zijn deze drie verbonden aan elkaar door de geest van verandering te koppelen aan...aan .. common sense..Deze drie eenheid verzekert ons dat het gaat om angst om te zetten in verandering. We Need Change in this Country, in the World roept Barack Obama ons toe uit zijn portret en stelt dat we niet geboren worden in armoede en isolement maar die zelf veroorzaken Hij brengt de geur van de Messiahĺs met zich mee en dat doet vermoeden dat hij een korte maar hevige tijd tegemoet gaat. Wij zijn klaar voor hem in adoratie en getrokken messen.

De andere figuren vormen de plattegrond van de persoonlijke relaties, de vergrote familie van Vince. Vrienden zijn voor hem bakens in het leven die hem verder dragen en beschermen Ieder portret ieder mannenlijf met daarin de centrale kroonjuwelen smaakvol gedrapeerd zijn deel van the chosen oneĺs. Vince is niet in your face hij verwijst hij verwerkt hij vergroot hij laat ons denken .Het persoonlijke bij hem is kunst. Hij verheft ons naar een versierde staat, waarin we ons zelf zoeken. Wij die van hem houden en met hem zijn, wij die samen komen in Cutis Ornato zijn groter dan ons dagelijks bestaan.

De huid waarin we leven,
afgedekt met tekens, met een geheimtaal,
Een etnografisch kleed, een ornato van onze ziel,
waarin we elkaar zoeken en elkaar afstoten,
waarin we elkaar spiegelen, hand in hand lopen, hardop lachen,
trossen vlinders loslaten uit onze huid
Gebeiteld ligt het, als een labyrinth waarin we verdwalen
We zoeken samen de waarheid over ons zelf, over ons leven

In Cutis Ornato gaat het leven schuil. In Cutis Ornato gaat het leven schuil
gaat het leven schuil... het leven... schuilt het leven... schuilt het leven in Cutis Ornato




Powered by Dutch Web Promotion | HappyBiz | SPS | XHTML | CSS