Openingsceremonie van Felix de Rooy

Opening expositie Kara dÚrnŠ, 21 november 2009


Felix de Rooy Waarom schept een kunstenaar.

Om de drang naar zelfexpressie vorm te geven.
Om inzicht te krijgen in de eb en vloed van het leven, in de eigen psyche en die van zijn medemens.
Om de kwetsbaarheid van onvermijdelijke vergankelijkheid te overstijgen.
Om de wereld te spiegelen door zijn/haar ogen, in al haar schoonheid, in al haar gruwel.

De schepping als tegengif voor pijn.
De schepping als elixer van vreugde.
De schepping als ode aan de Schepper.
De kunstenaar als sjamaan van de schepping.

Vincent Jong Tjien Fa, arts en kunstenaar. De arts als sjamaan - de sjamaan die de schaduw van ziekte en dood bestrijdt met het licht van kennis en inzicht in een duet met het leven, in een duel met de dood, in de strijd tegen de onvermijdelijke vergankelijkheid van het lichaam met de kracht van de geest. De arts als sjamaan voor heling.

In Vincent Jong Tjien Fa komen beide vormen van de sjamaan samen.

Met hem keren wij terug naar de bron; onze oertijd toen de sjamaan zowel kunstenaar als genezer was. Een mens die de kennis van goden kanaliseerde en transformeerde in magische rituelen om de verstoorde balans tussen lichaam en geest te herstellen.

Om het contact met de geestenwereld te bereiken was het nodig om het naakte lichaam te transformeren met gekleurde pigmenten op de huid, in magische patronen aangebracht om de kracht van de geesten te kanaliseren, te verbeelden, te verleiden, te interpreteren.

In de schilderijen van Vincent komen de klinische visie van de arts, en de emotionele visie van de kunstenaar samen in een fusie van heden en verleden; een fusie van Warholiaanse popart en prehistorische grotschilderingen, Maya hiŽroglyfen en abstract expressionisme.

In de virtuele werkelijkheid van de 21ste eeuw is de techniek die Vincent in zijn schilderijen toepast een tijdmachine die zich heen en weer katapulteert tussen de dagelijkse realiteit en de oertijd. Met een digitale camera wordt het model gefotografeerd, via de computer en beamer op beschilderd linnen geprojecteerd en met grafische lijnen worden de contouren van zijn muze vastgelegd. Zoals de microscoop en de scan apparatuur de medische wereld dienen, zo dient de digitale technologie het kunstenaarschap van Vincent met een solide onderbouwing van technische kennis en klinische visie.

Maar nadat de contouren van het model eenmaal zijn vastgelegd neemt de sjamaan als kunstenaar het proces over met het overweldigende palet van de intuÔtieve colorist geboren uit Caribische passie en Oosterse precisie.

Organen, spierbundels en fijnmazige bloedbanen verborgen onder de huid, transformeren in kleurexplosies, structuren en delicate patronen getatoeŽerd op de huid. Door de spiegel van hedendaagse ogen zien wij de reflectie van oermensen, ooit getooid in veren, schelpen, bladeren, boomschors en gekleurde pigmenten. Oermensen die in natuurgoden geloven zoals de moderne mens die in artsen en specialisten geloofd, of hoopt te geloven.

Op de schilderijen van Vincent lijken zijn modellen zichzelf te ontstijgen; niet langer gebonden aan ethische of culturele identiteit, maar bevrijd als iconen uit het virtuele rijk van goden en dromen.

Met Vincent Jong Tjien Fa is een nieuwe ster geboren in het Caribische kunstfirmament.

Dat zijn licht, lang en kleurrijk zal gloren in de Antilliaanse kunstgeschiedenis.

Een geschiedenis die een samensmelting is van de hele wereldgeschiedenis, een universele erfenis op deze rots,
uit alle tijden via alle sjamanen samen gekomen: Vincent Jong Tjien Fa

Felix de Rooy
21 november 2009.





Powered by Dutch Web Promotion | HappyBiz | SPS | XHTML | CSS